Foto cabecera

AMFAv "DESPACHO" (JMS)



XIRINACS. UN VIEJO LUCHADOR QUE AÚN ATEMORIZA AL PODER (Catalán y Castellano)



         A FONDO



Luis Maria Xirinacs, sacerdote conocido por  sus campañas no violentas por la amnistia de los presos políticos del franquismo,  hoy es un vecino del barrio del Clot que trabaja en una editorial. Con la misma agudeza en sus opiniones, no se casa con ningún partido político y  sólo colabora de forma esporádica con  la Crida a la Solidaridad (*) .





 XIRINACS, 
UN VIEJO LUCHADOR QUE AÚN ATEMORIZA
 AL PODER




Publicado en Sant Andreu Express en marzo de 1989


Actualmente (1989), reside en el barrio del Clot y es ejecutivo de una editorial


Ordenado sacerdote con veintitrés años, en 1955. De esta vocación  surgen sus primeros enfrentamientos con el régimen franquista al estar en contra de la relación Iglésia-Estado. Candidato al premio Nobel de la Paz el 1975, por su legendario desafío delante de la prisión Modelo para pedir la amnistia de los presos políticos, y por sus vagas de hambre y no violencia que le valieron  el reconocimiento como el “Gandhi catalán”. Senador escogido en el 1977 por quinientos mil votos. Hombre de corazón independentista como muchos ciudadanos del país, después de iniciarse como corredor filatélico, es hoy un anónimo vecino del Clot, ejecutivo de una editorial y colaborador destacado de la Crida. Ha entrado y ha salido, ha probado el poder y ha sabido ponerse freno a  sí mismo para seguir trabajando por su idea sobre lo que ha de ser Cataluña. Sus opiniones siguen inquietando al poder establecido, él lo sabe y las avala enarbolando la historia de una manera cartesiana con ejemplos que a más de un lector le haría removerse en su silla. Puede ser como dejó escrito Jules Verne, que Lluis Maria Xirinacs también crea que “todo aquello que un home sea capaz de imaginar, existe otro hombre capaz de llevarlo a cabo”.

- ¿Cuál es su relación actual con la política?

Colaboro con la Crida (a la Solidaridad) desde una total libertad.  Cuando me proponen una conferencia, si estoy de acuerdo la hago y si no, no. También desde hace ocho años estamos trabajando en la Fundación Tercera Vía en un modelo alternativo de sociedad a nivel mundial. Creemos que surgirán buenas soluciones tomando la iniciativa y la libertad del capitalismo y evitando los aspectos negativos, al mismo tiempo que se debe asumir el deseo de solidaridad del socialismo tratando de anular su burocratización.

- A qué se dedica profesionalmente?

- Estoy trabajando en una editorial. Acabamos de editar una colección sobre la Corona de Aragón que ya ha sido presentada en un acto por los consejeros de Cultura de Aragón y Cataluña.

- Candel, en una entrevista que le hice para SANT ANDREU EXPRESS, explicaba  la pena que le dio dejar de cobrar las cien mil pesetas como senador. También le ha pasado lo mismo?

- Sí, igual, porque yo además me dediqué a gastármelas haciendo de senador por barrios, por comarcas... Hasta vinieron a pedirme ayuda desde fuera de los Países Catalanes. Fui a Asturias, a Extremadura,  me    metí hasta las rodillas con mierda de vaca para llegar hasta pueblecitos de Galicia que vivían en condiciones infrahumanas y necesitaban una carretera para ir a vender la leche. Claro, gasté mucho dinero y llegué al final de todo aquello sin ningún ahorro.

- Se sintió comprendido por aquel esfuerzo?

- Había mucha gente que me hacía sentir comprendido y querido, mucha. También he de decir que necesité ayuda más cualificada y no la tuve. Me llegué a sentir muy solitario y ésta es una de las razones por las cuales no pienso volver a la política activa, excepto si hubiera un buen equipo.

- De los partidos existentes, no le tienta ninguno?

- Yo creo que una nación aunque esté oprimida sigue siendo algo muy grande y necesita gente para aprovechar la legalidad a fondo como Convergencia y Unió, gente para estar al cargo de la emigración y eso  lo hace muy bien el PSC, por eso les admiro... Veo que los comunistas defienden los derechos de los obreros y todo esto es bueno. Pero personalmente yo soy un hombre independiente. No porque sea indisciplinado a la hora de obedecer unas directrices, sino porque me gusta la globalidad y cualquier partido tiene tan solo una parte de la verdad, ninguno tiene todas las soluciones ni la verdad absoluta.

- Como valora el papel del MDT y Terra Lliure?

- El Movimiento de Defensa de la Tierra forma parte de un grupo de gente joven que desea resultados espectaculares. Hoy en día yo no soy de esta opinión. En la transición todo era posible porque se liquidaba un sistema y jugando fuerte se podían conquistar cosas. Hoy vivimos un tiempo de estabilidad social y lo que hay que hacer es trabajar a fondo, preparándose para momentos de cambio, de esta forma si tienes el tejido de base preparado, sí podrás incidir con éxito.

En cuanto a Terra Lliure le diré que el presidente Macià era militar, y antes de ser Presidente de la Generalitat asaltó un cuartel en Lleida, formó un grupo de lucha armada para invadir Cataluña desde Prats de Molló y hoy en día su retrato preside todas las entidades oficiales. La historia da muchas vueltas.

  
PERE BASCOMPTE


         - ¿Cuál es su opinión sobre el caso Bascompte? (integrante del grupo armado revolucionario Terra Lliure, que en 1981 secuestró al periodista Federico Jiménez Losantos y le  disparó en una pierna).

         - Personalmente prefiero la vía no violenta. Y que un hombre dispare a otro en la pierna para convencerlo de una idea es inaceptable.  Pero en que la cultura catalana está oprimida, en eso estoy de acuerdo totalmente con Pere Bascompte.

        - Esquerra Republicana ha condenado las declaraciones de Angel Colom que disculpaban a Pere Bascompte...

          - Esquerra Republicana ha declarado que rechazaban toda violencia viniera de donde viniera. Pero como partido político que aspira a gobernar podrían decir que rechazan la violencia que no es oficial. Y eso sí que estaría bien dicho. Y sino que lo dejen, si quieren ser coherentes. También decían algo parecido los obispos cuando bendecían las armas franquistas por la “Santa Cruzada”. O sea que cuando conviene se está a favor y cuando no, no.

           - ¿Cuál era la causa de su enfrentamiento con el clero?
       
          - Genéricamente lo que le reprocho es que se parezca tan poco a lo que fue Jesús de Nazaret. Me gustaría que su fuerza fuera el espíritu, que fuera más débil, sin tantos viajes en coche blindado. Francesc Macià no era ningún Papa y se paseaba por el Paseo de Gracia. Le decían: “Un día te matarán”, y él contestaba: “Que me maten, para eso están los gobernantes, para que los maten”. Además, los ochenta primeros Papas fueron todos asesinados.

            - Dicho así parece animar a la auto inmolación.

           - No, yo sé que puedo hacer cosas para que me maten en la esquina y no las hago, pero sí que hago otras cosas que van preparando a la gente y entonces ya me dejaré matar algún día, pero no tengo prisa.

          - En los años setenta sufrió una campaña de desprestigio por la acompañante que vivía con usted siendo cura. ¿Hasta que punto le afectó?

            - Poco, porque ya habían intentado lo mismo antes. Mire, yo vivo con esta mujer, Vicenta, desde hace veinticinco años. Su hijo tenía diez.  Hoy es un hombre casado que tiene tres hijos y que me llaman abuelo.

            - Usted que se ha enfrentado a muchos estamentos, está siendo muy prudente con la Generalitat.

            - Es verdad. Y le diré más, en la Generalitat también se lo temían, un enfrentamiento. Pero hay que tener en cuenta que yo fui uno de los redactores de la Constitución –que por cierto me tumbaron todas las enmiendas que presenté- e iba viendo como iba quedando el texto, con un techo tan bajo, tan bajo, que pensé: “el hombre que tenga que gobernar la Generalitat con el Estatut que salga de esta Constitución, el pobre deberá hacerlo agachado toda su vida”. Por eso valoro lo que hace Convergencia, que va paso a paso conquistando pequeños trozos de poder, con una paciencia que yo no poseo.

              - Es por eso que se le llama “el independentismo tranquilo”?

         - Así lo llaman, sí. En contraposición a los vascos que siempre han  ido a la brava. Por una parte es bueno, es el estilo catalán, pero por la otra corre el peligro que tanta tranquilidad nos duerma. Cuando me han preguntado en el País Vasco por la diferencia del proceso yo les he dicho que es el resultado de que ellos no fueron civilizados hasta seiscientos años después de Cristo, y nosotros estamos demasiado estropeados porque ya lo estábamos dos mil años antes. Eso hace que ellos estén más salvajes, en el sentido de pueblo sano, que tiene reflejos, y si lo pisan sabe dar un empujón.

          - Observo que lleva corbata. ¿Por qué no la quería llevar cuando era senador?

    - No llevaba corbata porque yo venía de cosas muy elementales. Había trabajado en el campo como campesino, también había vendido huevos frescos subiendo escaleras por los barrios del Verdum, Besós y Ciudad Merdiana en los años 70 y 73 hasta que fui a la prisión. Ahora, si la llevo es porque conviene a mi trabajo.


           EL EMPATE DE LA PAZ

  
         - En tres ocasiones estuvo en prisión, una vez casi dos años, del 73 al 75. Cuando llegaban las noticias de las manifestaciones impresionantes por su liberación, ¿era consciente del gran poder personal que eso significaba para  usted?

      - Sí, lo sentí y me hizo pensar mucho. Por eso cuando me concedieron el “Memorial Joan XXIII por la paz” en 1973, en el escrito donde agradecía el premio y que fue mi madre a recogerlo en mi nombre, finalice diciendo: “sabemos que la construcción y el mantenimiento del estado de la paz nos pide una guerra perpetua contra el más fuerte mientras seamos débiles, y contra nosotros mismos cuando seamos fuertes”.

           - Más tarde estuvo plantado veintidós meses plantado doce horas diarias delante de la prisión Modelo. Seguro que le aportó muchas experiencias .

           - Fue sin duda la etapa más grande de mi vida. Un día, todo el campo del Barça se puso a gritar “amnistia, Estatut!” y a la salida todos venían a la prisión y los intentaron desviar por otros caminos, pero todo y con eso, la policía se desplegó con caballos y tanquetas per todo el trozo de calle Entenza que ocupábamos. Recuerdo que alguien nos había traído un ramo de flores rojas a los tres que estábamos allí. Cuando salimos de la prisión unos pequeños de unos tres años, hijos de algún funcionario, nos miraban a nosotros, después a la policía, y los pobres no entendían nada. Son aquellas cosas que se han quedado más grabadas en mis recuerdos, aquella mirada decía: “tantos guardias para tan sólo tres hombres?”.




 TEXTO DEL CONTENIDO EN LA LÁPIDA DEL FOSSAR DE LES MORERES

                  En el Fossar de Les Moreres no se entierra 
                  a ningún traidor. Aun perdiendo nuestras 
                         banderas será la urna del honor.


Estoy convencido de que Catalunya conseguirá la independencia

          - Piensa presentarse al Parlamento Europeo?

         - Mire, de hecho en todas las elecciones siempre hay grupos que me  lo piden. Pero en general, los partidos grandes no me lo proponen y los que me lo proponen son grupos minoritarios y idealistas que no tienen dinero ni estructura y son derrotados sistemáticamente.

           - Se están produciendo cambios en la concepción de Europa. ¿Hacia dónde nos dirigimos?

            - La construcción de Europa ha obligado a los Estados a desarmarse superficialmente. Y a España y a otros estados, al ceder competencias a las autonomías, se han desmontado interiormente. Por ejemplo, una de las miserias de nuestro estado es que las competencias que se transfirieron no se han desvinculado del centro, sino que se han duplicado los gastos, y eso es irracional, es una barbaridad. Además, en Cataluña tenemos que vigilar que no nos pase lo que siempre hemos criticado del Estado Español, que en algunos casos, el presupuesto sirve para  retro alimentar la burocracia.

      - Tres palabras clave: independentismo, separatismo, autodeterminación.

               - Un antecedente de autodeterminación bien hecha se hizo en el Sarre después de la Segunda Guerra Mundial. Francia se retiró seis meses para que hicieran elecciones libres y los sarreses decidieron la anexión a Alemania. Puede que el camino sea largo, pero estoy seguro que Cataluña conseguirá su independencia y después ya decidirá si quiere separarse de España o si quiere federarse con ella.

           - La nacionalidad es prioritariamente una cuestión de sentimientos, aparte están las condiciones objetivas. Para quien no las conozca, ¿Cataluña las posee?

            - Lengua, cultura, historia, territorio y, sobretodo, voluntad de ser ella misma. Yo creo que las tiene todas, y además más que algunos países que son estados miembros de las Naciones Unidas.

            - ¿Cuantas veces le han llamado utópico?

            - Muchísimas. I “testimonial”, las dos como palabras insultantes. Yo las cambiaría por política a largo plazo por contraposición a pragmatismo o política a corto plazo. Esta última es la que hacen los políticos, porque da frutos inmediatos a las elecciones.

    - Como independiente, dígame un buen presidente para la Generalitat...

         - (Larga, larguísima pausa). No, no te contestaré a eso. I no lo haré porque me escucha demasiada gente. Sí yo sé bien, a quien votaré. Presentarme yo? (largo, larguísimo paréntesis). No, y no por modestia, porque si valiera me presentaría. El problema es que me tengo muy estudiado y creo que sirvo para animador, para hacer estudios profundos, pero no me impongo lo suficiente, me falta dureza. No debería ser así, pero si que el manda no tiene dureza, siempre habrá otro más duro que se lo lleve todo. Tenemos que ser realistas.

           - En su cualidad de hombre de fe no puedo dejar de preguntarle por el caso Rushdie y sus “Versículos Satánicos”.

           - Es un problema de la cultura occidental, creemos que los derechos son absolutos por encima de las culturas, sin pensar que el derecho paralelamente exige una responsabilidad. No obstante, en Occidente creo que sería difícil una respuesta tan fuerte a una provocación. Recuerdo el “tole-tole” que se lió cuando Boadella criticó a Pujol y a la Moreneta. Mucha gente se enfadó terriblemente, yo en cambio lo encontré muy divertido. Evidentemente Boadella es muy radical con sus bromas, pero creo que en este país estamos demasiado “finolis” y hace falta gente así, ya nos va bien.

Ana Mª Ferrin 

(*) La Crida a la Solidaritat en Defensa de la Terra, la Cultura i la Nació Catalanes (Llamamiento para la Solidaridad en Defensa de la Tierra, la Cultura y la Nación Catalanas), también llamada a menudo Crida a la Solidaritat, o simplemente, La Crida, fue un movimiento catalanista creado en 1981 y disuelto oficialmente en 1993.



...........................................................................................



                                                CATALÀ


Lluís Maria Xirinacs, sacerdot conegut per les seves campanyes no violentes per l’amnistia dels presos polítics del franquisme, és avui un veí del barri del Clot que treballa en una editorial. Amb la mateixa agudesa en les seves opinions, no es casa amb cap partit polític i només col·labora de forma esporàdica amb la Crida a la Solidaritat.


Lluis Mª *Xirinachs en el Fossar de les Moreres.  Darrere d'ell, la làpida en
commemoració dels fets del 11 de Septembre 
      
XIRINACS, 
UN VELL LLUITADOR QUE ENCARA FA POR AL PODER



Publicat al Sant Andreu Express el març de 1989


Actualment resideix al Clot i és executiu d’una editorial

        
            Ordenat sacerdot amb vint-i-tres anys, al 1955. D’aquesta vocació partirien els seus primers enfrontaments amb el règim franquista, en contestar la relació Església - Estat. Candidat al premi Nobel de la Pau el 1975, pel seu llegendari desafiament davant la presó Model per demanar l’amnistia dels presos polítics, i per les seves vagues de fam i no violència que li van valer ser conegut com el “Gandhi català”. Senador escollit al 1977 per cinc-cents mil vots. Home en el cor independentista de molts ciutadans del país, després d’iniciar-se com a corredor filatèlic, és avui un anònim veí del Clot, executiu d’editorial i col·laborador destacat de la Crida. Ha anat i ha tornat, ha tastat el poder i ha sabut posar-se fre a ell mateix per seguir treballant per a la seva idea sobre el que ha de ser Catalunya.


           Les seves opinions segueixen inquietant el poder establert, ell ho sap i les avala enarborant la història d’una manera cartesiana amb exemples que a més d’un lector el faran remoure’s de la seva cadira. Potser perquè com va deixar escrit Jules Verne, Lluís Maria Xirinacs també cregui que “tot el que un home sigui capaç d’imaginar, existeix un altre home capaç de dur-ho a terme”.

         - Quina és la seva relació actual amb la política?


         - Col·laboro amb la Crida (a la Solidaritat) des d’una total llibertat. Quan em proposen una conferència, si estic d’acord la faig i si no, no. També des de fa vuit anys estem treballant a la Fundació Tercera Via en un model alternatiu de societat a nivell mundial. Creiem que sortirán bones solucions agafant la iniciativa i llibertat del capitalisme i evitant els aspectes negatius, al mateix temps que s’assumeix el desig de solidaritat del socialisme tractant d’anular la seva burocratització.


           - Professionalment a què es dedica?


        - Estic treballant en una editorial. Acabem d’editar una col·lecció sobre la Corona d’Aragó que ja ha estat presentada en un acte pels consellers de Cultura d’Aragó i Catalunya.


          - Candel, en una entrevista amb SANT ANDREU EXPRESS, explicava el greu que li va saber deixar de cobrar les cent mil pessetes fixes com a senador. També li ha passat això?


             - Sí, igual, perquè jo a més a més em vaig dedicar a gastar-me-les fent de senador per barris, per comarques... Fins i tot em varen demanar ajut des de fora dels Països Catalans. Vaig anar a Asturias, a Extremadura, vaig enfangar-me fins als genolls en merda de vaca per anar a poblets de Galícia que vivien en condicions infrahumanes i necessitaven una carretera per anar a vendre la llet. És clar, vaig gastar-me molts diners i vaig arribar al final de tot allò sense cap estalvi.


            - Es va sentir comprés en aquell esforç?


              - Hi havia molta gent que em va fer sentir comprés i estimat, molt. Ara bé, jo vaig necessitar ajuda més qualificada i no la vaig tenir. Vaig arribar a sentir-me molt solitari i aquesta és una de les raons per les quals no penso tornar a la política activa, excepte que hi hagués un bon equip.


            - Dels partits existents, no el tempta cap?


           - Jo crec que una nació encara que estigui oprimida segueix essent una cosa molt gran, i necessita gent per aprofitar la legalitat a fons com Convergència i Unió, gent per tenir cura de l’emigració i això ho fan molt bé els del PSC, per això els admiro... Veig que els comunistes defensen els drets dels obrers i aquestes coses són totes bones. Però personalment jo sóc un home independent. No perquè sigui indisciplinat a l’hora d’obeir unes directrius, sinó perquè m’agrada la globalitat, i qualsevol partit té tan sols una part de la veritat, ningú té totes les solucions ni la veritat absoluta.


            - Com valora el paper de l’MDT i Terra Lliure?


             - El Moviment de Defensa de la Terra forma part d’un grup de gent jove que desitja resultats espectaculars. Avui jo no sóc d’aquesta opinió. A la transició tot era possible perquè es liquidava un sistema, i jugant fort es podien conquerir coses. Avui vivim temps d’estabilitat social i el que s’ha de fer es treballar a fons, preparant-se pels moments de canvi, aleshores si tens el teixit de base preparat, sí pots incidir amb èxit.

             Quant a Terra Lliure li diré que el president Macià era militar, i abans de ser President de la Generalitat va assaltar una caserna a Lleida i va fer un grup de lluita armada per envair Catalunya des de Prats de Molló, i avui és un senyor del qual tenim el seu retrat presidint totes les entitats oficials. La història dóna moltes voltes.


PERE BASCOMPTE


           - La seva opinió sobre el cas Bascompte? (integrante del grupo armado revolucionario Terra Lliure, que en 1981 secuestró al periodista Federico Jiménez Losantos y le disparó un tiro en una pierna)


             - Personalment m’agrada la via no violenta, i que un senyor tiri un tret a la cama d’un altre per convèncer-lo d’una idea és inacceptable. Però en que la cultura catalana està oprimida, en això estic totalment d’acord amb Pere Bascompte.


           - Esquerra Republicana ha condemnat les declaracions d’Àngel Colom que disculpaven a Pere Bascompte...


            - A Esquerra Republicana han dit que ells rebutjaven tota violència, vingui d’on vingui. Ara bé, com a partit polític que aspira a governar podrien dir que rebutgen la violència que no és oficial, i això sí que estaria ben dit, i sinó que pleguin, si volen ser coherents. També deien una cosa semblant els bisbes quan beneïen les armes franquistes per la “Santa Cruzada”. O sigui que quan convé s’està a favor i quan no, no.


          - A què es devia el seu enfrontament amb el clergat?


            - Genèricament el que li retrec és que s’assembli tan poc al que va ser Jesús de Natzaret. M’agradaria que la seva força fos l’esperit, que fos més feble, sense tants viatges en cotxe antibala. En Francesc Macià no era cap Papa i es passejava pel passeig de Gràcia. Li deien: “Un dia et mataran”, i ell contestava: “Que em matin, per a això són els governants, per a que els matin”. A més, els vuitanta primers Papes van ser tots assassinats.


            - Dit així sembla una auto immolació.


         - No, jo sé que puc fer coses per a que em matin a la cantonada i no les faig, però sí que faig unes altres coses que van preparant a la gent i aleshores ja em deixaré matar algun dia, però no tinc pressa.


             - Als anys setanta va patir una campanya de desprestigi per la companya que vivia amb vostè essent capellà. Fins a quin punt el va afectar aquest episodi?


                - Poc, perquè abans ja havien intentat el mateix. Miri, jo visc amb aquesta dona, la Vicenta, des de fa vint-i-cinc anys, quan el seu fill en tenia deu. Avui és un home casat que té tres fills que a mi em diuen avi.


              - Vostè que s’ha enfrontat a tants estaments, està sent molt prudent amb la Generalitat.


                - És veritat. I li diré més, a la Generalitat també se’l temien, un enfrontament. Però tingui en compte que jo he estat un dels que varen elaborar la Constitució –que per cert em varen tombar totes les esmenes que vaig presentar- i anava veient com quedava el text, amb un sostre tant baixet, tan baixet, que vaig pensar: “l’home que hagi de governar la Generalitat amb l’Estatut que surti d’aquesta Constitució, el pobret haurà de fer-ho ajupit tota la seva vida”. Per això valoro el que fa Convergència, que va passa a passa conquerint petits trossets de poder, amb una paciència que jo no tinc.


               - Per això se l’anomena “l’independentisme tranquil”?


            - Així en diuen, sí. En contraposició als bascos que sempre han anat per la brava. Per una part és bo, és l’estil català, però per l’altre té el perill que tanta tranquil·litat ens adormi. Quan m’han preguntat al País Basc per la diferència del procés jo he dit que és el resultat de què ells no van ser civilitzats fins sis-cents anys després de Crist, i nosaltres estem massa espatllats perquè ja ho estàvem dos mil anys abans. Això fa que ells estiguin més salvatges, en el sentit de poble sà, que té reflexes, i si el trepitgen sap donar una empenta.


               - Observo que porta corbata. Per què no la volia portar quan era senador?

           - No portava corbata perquè jo venia de coses molt elementals. Havia treballat al camp com a pagès, també havia venut ous frescos pujant escales pels barris del Verdum, del Besòs i Ciutat Meridiana, els anys 70 i 73, fins que vaig anar a la presó. Ara, si la porto és perquè convé a la meva feina.


L’EMPAT DE LA PAU

                - En tres ocasions va estar empresonat, una vegada quasi dos anys, del 73 al 75. Quan arribaven les notícies de les manifestacions impressionants pel seu alliberament, tenia consciència del gran poder personal que això significava per a vostè?


                   - Sí, el vaig sentir i em va fer pensar molt. Per això quan em van atorgar el “Memorial Joan XXIII per la pau” al 1973, en l’escrit on agraïa el premi i que va anar a recollir en nom meu la meva mare, faig finalitzar-lo dient: “sabem que la construcció i el manteniment de l’empat de la pau ens demana una guerra perpètua contra el fort mentre siguem febles , i contra nosaltres mateixos quan siguem forts”

                - Més tard, vint-i-un mesos plantat dotze hores diàries davant la presó Model, segur que li va aportar moltes experiències.


                   - Va ser sens dubte l’etapa més gran de la meva vida. Un dia, tot el camp del Barça es va posar a cridar “amnistia, Estatut!” i a la sortida tots venien cap a la presó i els varen desviar per altres camins, però així i tot, la policia es va desplegar amb cavalls i tanquetes per tot el nostre tros del carrer d’Entença. Recordo que algú ens havia portat un ram de flors vermelles als tres que hi érem. Quan van sortir de la presó uns petits d’uns tres anys, fills d’alguns funcionaris, ens van mirar a nosaltres, després a la policia, i els pobrets no entenien res. Són d’aquelles cosas que m’han quedat més endins en el record, aquella mirada que deia: “tants guàrdies per només tres homes?”.






Estic convençut que catalunya aconseguirà la independencia
 
                       - Pensa presentar-se al Parlament Europeu?

              - Miri, de fet a totes les eleccions sempre hi ha grups que m’ho demanen. Ara bé, en general, els partits grans no m’ho proposen i els que ho fan sempre són grups minoritaris i idealistes que no tenen diners ni estructures i són derrotats sistemàticament.

            - S’estan produint canvis en la concepció d’Europa. Cap a on anem?

             - La construcció d’Europa ha obligat els Estats a desarmar-se per damunt, i a Espanya i a altres estats, en cedir competències a les autonomies, s’han desmuntat per sota. Per exemple, una de les misèries del nostre estat és que les competències que es van transferint no s’han desmuntat del centre, sinó que s’han duplicat les despeses, i això és irracional, és una bestiesa. A més, a Catalunya hem de vigilar que no ens passi el que sempre hem criticat a l’Estat Espanyol, que en alguns casos, el pressupost serveixi per auto alimentar la burocràcia.

      -Tres paraules clau: independentisme, separatisme, autodeterminació.

             - Un antecedent d’autodeterminació ben feta es va fer al Sarre després de la Segona Guerra Mundial. França es va retirar sis mesos perquè hi fessin eleccions lliures i els sarresos van decidir l’annexió a Alemanya. Potser el camí serà llarg, però estic convençut que Catalunya aconseguirà la seva independència i després ja decidirà si vol separar-se d’Espanya o vol federar-se amb ella.

           - La nacionalitat és prioritàriament una qüestió de sentiments, a part estan les condicions objectives. Per a qui no les conegui, Catalunya les té?

             - Llengua, cultura, història, territori i, sobretot, voluntat de ser ella mateixa. Jo crec que les té totes, i encara més que alguns països que són estats membres de les Nacions Unides.

           - Quantes vegades li han dit utòpic?

             - Moltíssimes. I “testimonial”, com a paraules insultants. Jo les canviaria per política de llarg termini per contraposició a pragmatisme o política de curt termini. Aquesta última és la que fan els polítics, perquè dóna fruit immediat a les eleccions.

          - Com a independent, digui’m un bon president per a la Generalitat...

           - (Llarga, llarguíssima pausa). No, no et contestaré això. I no ho faré perquè m’escolta massa gent. Si jo ho sé bé, a qui votaré. Presentar-me jo mateix? (llarg, llarguíssim parèntesi). No, i per modèstia, perquè si valgués em presentaria. El problema és que em tinc molt estudiat i crec que serveixo per a animador, per fer estudis profunds, però no m’imposo prou als altres, no tinc duresa. No hauria de ser així, però si el que mana no és dur, sempre hi haurà un altre dur que s’ho emportarà tot. Hem de tocar de peus a terra.

            - En la seva qualitat d’home de fe no puc deixar de preguntar-li pel cas Rushdie i els seus “Versicles Satànics”.

             - És un problema de la cultura occidental, creiem que els drets són absoluts, per damunt de les cultures, sense pensar que el dret paral·lelament exigeix responsabilitat. No obstant, a Occident crec que seria difícil una resposta tan forta a una provocació. Recordo el “tole-tole” que es va armar quan Boadella va criticar Pujol i a la Moreneta. Molta gent es va enfadar terriblement, jo en canvi ho vaig trobar molt divertit. Evidentment Boadella és molt radical amb les seves bromes, però trobo que en aquest país estem massa “finolis”, i manca gent així, ja ens va bé.


Ana Mª Ferrin

(*) La Crida a la Solidaritat en Defensa de la Terra, la Cultura i la Nació Catalanes, també anomenada sovint  Crida a la Solidaritat, o simplement, La Crida, fou un moviment catalanista creat en 1981 i dissolt oficialment en 1993.